Ga direct naar de inhoud.

Voorbeeld examenvragen

Om je alvast een beeld te geven hoe een theorie-examen eruit ziet hebben we van ieder hoofdstuk uit het theorieboek een examenvraag als voorbeeld afgebeeld. De antwoorden vind je onderaan de pagina.

Hoofdstuk 1: Administratie en Documenten

Hoe vaak moet een taxivoertuig APK-gekeurd worden?

A - Ieder jaar moet een taxivoertuig opnieuw worden gekeurd
B - Een nieuw voertuig moet na 3 jaar voor het eerst gekeurd worden. Vervolgens elk jaar.
C - Een nieuw voertuig moet na 3 jaar voor het eerst gekeurd worden. Vervolgens om de 3 jaar.

Hoofdstuk 2: Wet- en Regelgeving

Op hoeveel vrije zondagen per jaar heeft een taxichauffeur volgens de wet recht?

A - Dit is niet wettelijk vastgelegd. Dit moet in overleg met de werkgever worden vastgesteld
B - Op 7 vrije zondagen in het jaar
C - Op 13 vrije zondagen in het jaar

Een werknemer heeft recht op 13 vrije zondagen in het jaar, tenzij hier in collectief overleg van afgeweken is.

Hoofdstuk 3: Ritvoorbereiding

Wie is er verantwoordelijk als er met een taxivoertuig een rit wordt gereden, terwijl dit voertuig technisch niet in orde is?

A - De eigenaar van de taxi
B - De bestuurder van de taxi
C - Zowel de eigenaar als de bestuurder van de taxi

De eigenaar is verantwoordelijk voor de slechte technische staat van het voertuig, maar de bestuurder had nooit een rit mogen starten in een onveilige auto.

Hoofdstuk 4: Verantwoorde en Veilige Verkeersdeelname

Een taxichauffeur heeft een droge mond, zwalkt over de weg en merkt verkeerstekens niet op. Waar heeft deze chauffeur last van?

A - Irritatie
B - Stress
C - Slaperigheid

Hoofdstuk 5: Optreden bij stremmingen en/of ongevallen

Welk telefoonnummer gebruikt u als u niet-spoedeisende hulp nodig heeft?

A - 112
B - 0900-8844
C - 088-politie (088-7654849)

Hoofdstuk 6: Communicatie

Een mobilofoon heeft meerdere knoppen. Welke knop zit niet op een mobilofoon?

A - Alarmknop
B - Kanaalkeuzeknop
C – Spreekknop

Hoofdstuk 7 Klantgerichtheid en Beroepshouding

Geldt er voor u een geheimhoudingsplicht als taxi chauffeur?

A - Ja, altijd
B - Ja, maar niet als de klant mij vertelt dat hij wet-overschrijdende plannen heeft en/of illegale zaken beoefent of beoefend heeft. Dit moet ik melden aan politie.
C - Nee, dit geldt niet voor een taxichauffeur

Hoofdstuk 8: Conflictsituaties en het eigen gedrag

Moet u als taxichauffeur alles slikken van een ontevreden klant?

A - Ja, de klant is koning.
B - Ja, maar als een klant geweld tegen mij gebruikt of ik denk dat dit gaat gebeuren, dan niet.
C - Nee, uw klant is zeker koning, maar u bent de keizer. U bepaalt uiteindelijk wat er wel en niet is toegestaan in uw auto.

Hoofdstuk 9: Handelen bij agressie en geweld

Hoe ernstig is de agressie als iemand u een duw geeft?

A - Niet ernstig
B - Ernstig
C - Zeer ernstig

Niet ernstig? Maar dit mag toch niet? Dat klopt, een klant mag u niet fysiek of verbaal belagen. Toch wordt een duw als niet ernstige agressie gezien. U heeft geen blijvend letsel opgelopen.

Hoofdstuk 10: Klachtenprocedures

Is de geschillencommissie de laatste stap in een klachtenprocedure?

A - Ja
B - Nee

Zowel het taxibedrijf als de klant kunnen in hoger beroep gaan tegen de uitspraak van de geschillencommissie. De laatste stap in een klachtenprocedure is de rechter. De rechter zal de uitspraak van de geschillencommissie zwaar laten meewegen in zijn uitspraak, maar kan anders beslissen.

Hoofdstuk 11: Gebruik en toepassing wegenkaart

Welke snelweg loopt er tussen Heerenveen en Drachten?

A - A7
B - A22
C - A32

Het belangrijkste onderwerp in de theorie:

Wat is de juiste volgorde van handelen bij een ongeluk of calamiteit (PAMAN-regel)?

P - Persoonlijke veiligheid waarborgen
A - Andermans veiligheid waarborgen
M - Markeren plaats ongeval
A - Alarmeren Hulpdiensten
N - Noodzakelijke hulp verlenen

Antwoorden

1a, 2c, 3c, 4c, 5b, 6a, 7b, 8c, 9a, 10b, 11a.

×
WOLF Taxi maakt gebruik van cookies. Bij gebruik van onze website gaat u ermee akkoord dat we deze cookies plaatsen en daarmee gegevens verzamelen. Op deze manier krijgen we een goed beeld van u als bezoeker en kunnen we u een optimale gebruikerservaring bieden.
Lees meer over cookies